بهترین محدوده یHbA1c  برای کاهش خطر تکرار حملات قلبی و سکته های مغزی شناسایی شد

1نوامبر 2021- آخرین تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت که سطح HbA1c آنها بین 6.8 تا 7 درصد است، در مقایسه با افرادی که سطح قند خون متفاوتی دارند، کمتر در معرض سکته مغزی یا حمله قلبی هستند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که قند خون بالا اغلب می تواند باعث سکته مغزی و بیماری های قلبی عروقی شود. با این حال، تجزیه و تحلیل جدید نشان داد که این خطرات زمانی که A1c یک فرد بین 6.8٪ تا 7٪ است، کاهش می یابد.

دکتر مون-کو هان، نویسنده اول این مقاله، گفت: ما می دانیم که ابتلا به دیابت ممکن است با افزایش خطر ابتلا به اولین سکته مغزی مرتبط باشد، اما نتایج ما نشان می دهد که سطح قند خون مطلوبی وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی دیگر یا سایر مشکلات عروقی را به حداقل برساند، در حقیقت هموگلوبینA1c   مطلوب درست در محدوده 6.8٪ تا 7.0٪ است.

محققان کالج پزشکی دانشگاه ملی سئول بیش از 18000 سالمند مبتلا به دیابت که همگی پس از سکته مغزی در بیمارستان بستری شده بودند، را مورد بررسی قرار دادند.

پس از ترخیص، قند خون شرکت‌کنندگان تا 12 هفته از طریق آزمایش هموگلوبینA1c اندازه‌گیری شد- که تعداد پروتئین‌های هموگلوبین پوشیده شده با گلوکز موجود در خون را نشان می دهد.

به گفته ی دانشمندان، هموگلوبین A1c کمتر از 5.7٪ به عنوان قند خون نرمال طبقه بندی می شود، در حالی که سطح بالای 6.5 درصد نشان دهنده ی دیابت نوع 2 است. در ابتدای کارآزمایی، سطح هموگلوبین A1c اکثر شرکت کنندگان 7.5 درصد بود.

محققان دریافتند افرادی که در بیمارستان با سطح قند خون بالاتر از 7٪ بستری می شوند، 27٪ بیشتر در معرض حمله قلبی یا سکته مغزی بعدی در مقایسه با افرادی هستند که سطح A1c آنها در بیمارستان کمتر از 6.5٪ است.

آنها همچنین دریافتند که یک سال پس از مطالعه، 8 درصد از شرکت کنندگان دچار یک حمله قلبی دیگر شدند و 5 درصد از آنها سکته دوم را تجربه کردند.

دکتر هان گفت: یافته‌های ما اهمیت نظارت دقیق بر قند خون را در صورت ابتلا به دیابت و سکته مغزی نشان می‌دهد.

متن کامل این مطالعه تحقیقاتی اکنون در مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا قابل دسترسی است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/nov/study-identifies-perfect-blood-sugar-range-for-reducing-risk-of-reoccurring-heart-attacks-and-strokes.html